rss

26 Januari 2011

Mengedit Menu pada Template Facebook style


Sahabat sunankasih, menanyakan bagaimana membuat sub menu? Ok, terima kasih sudah menengok blog saya. Akan saya coba jelaskan.
Pada template facebook style v.2.2 dan facebook style v.2.3  sebenarnya sudah tersedia, coba cari kode ini:
<li>
            <a href='#'><b>Info</b></a>
            <ul id='feedmenu'>

<li><a href='#' target='_blank'><b>My Facebook</b></a></li>
<li><a href='#' target='_blank'><b>Me On Twitter</b></a></li>

            </ul>
            </li>

Nah, ini adalah kode menu Info, sub menu My Facebook dan sub menu Me On Twitter. Kita hanya perlu merubah tanda: #dengan url link facebook dan twitter kita, 

Jadinya seperti ini.(contoh punya saya)
<li>

            <a href='#'><b>Info</b></a>
            <ul id='feedmenu'>

<li><a href='http://www.facebook.com/akhnurhadi' target='_blank'><b>My Facebook</b></a></li>
<li><a href='http://www.twitter.com/akhnurhadi' target='_blank'><b>Me On Twitter</b></a></li>
          
            </ul>
            </li>

Semoga bermanfaat, Happy blogging... !!

3 komentar:

sunan on 26 Januari 2011 pukul 18.10 mengatakan...

Terima kasih saudara Akhnurhadi. Saudara mungkin salah faham pertanyaan saya sebelum ini. Saya tahu cara membuat sub menunya malah saya tahu menukar sub menu dan menambah sub menu menjadi banyak. Maksud saya bagaimana mahu buat sub menu untuk menu my facebook/ Me On Twitter. Saya mahu membuat supaya apabila gerak mouse ke menu 'My facebook', akan keluar 'My Facebook 1'- 'My Facebook 2' (sub-menu my facebook)

Sahabat boleh lihat blog saya (www.sunankasih.com) yang belum selesai utak-atik, sahabat move mouse pada menu 'novel', maka akan keluar sub menunya iaitu 'Novel Suzilah', 'Novel Intan', 'Menu 2.3'.
Apabila sahabat move mouse ke menu 'Novel Suzilah', maka akan keluar sub menunya iaitu 'Sinopsis Noel Suzilah', 'Baca Novel Suzilah', 'Beli Novel Suzilah', serta 'Menu 2.1.4'.....

Sahabat akhnurhadi juga boleh lihat saya cuba buat sub menu di http://kksbkpdca.blogspot.com/ .Lihat meun 'info' dan 'Menu 1' Sub menu sudah ok, Tetapi menu 1.1 serta menu 1.2 sangat jauh dan belum sempat dapat klik, menunya sudah hilang kerana juah. Bagaimana mahu rapatkan? Saya mahu membuat menu seperti 'Menu 1' yang keluar sub-menunya ( Menu 1.1 dan ,Menu 1.2).

Blog saudara aknurhadi sangat banyak membantu saya. Terima kasih ya.

akhnurhadi on 18 Februari 2011 pukul 02.03 mengatakan...

@sunankasih, maaf, saya blm bs membantu...

Satu Gagasan on 15 Desember 2011 pukul 00.16 mengatakan...

Bagaimana mengedit/menambah sub menu(categori/label) agar bisa dropdown ketika tersentuh pointer..
terimakasih


Posting Komentar

akhnurhadi.blogspot.com

Entri Populer

ChatBox

Subscribe via email

Ingin berlangganan update artikel-artikel di blog ini, silakan masukkan alamat emailmu di sini:

Delivered by FeedBurner